رفتن به محتوای اصلی
۱۱ آبان, ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۷

معماران و شهرسازان نسبت به سیما و منظر شهری مسئولیت دارند 

معماران و شهرسازان نسبت به سیما و منظر شهری مسئولیت دارند 
رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: معماران تنها مسئول طراحی ساختمانی که به آنها سپرده شده است نیستند بلکه میبایست در قبال سیما و منظر شهر و نیز تاثیر آن بر روان دیگر شهروندان توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش شهرنیوز، فرهاد یامولا در گفت و گویی با بیان اینکه معماری و طراحی شهری باید هماهنگ با بافت شهر باشد، اظهار کرد: امروزه شاهد هستیم که هر پلاک، بدون در نظر گرفتن مجاورین خود طراحی شده و الزامات رعایت منظر شهری مانند اصالت ، فرهنگ و اقلیم در اکثر طراحی ها در نظر گرفته نمیشود.

وی گفت: انواع گونه های نماسازی مانند نماهای کلاسیک، رومی، مدرن و ... بدون رعایت الزامات و معیارهای فوق الذکر در شهر وجود دارد که این امر موجب یکه تازی سلایق شخصی برخی افراد که صرفا منافع اقتصادی برایشان اولویت دارد شده است . که نتیجه آن داشتن سیما و منظر شهری  نا مطلوب شده است. 

وی تأکید کرد: معماران و طراحان شهری در طراحی‌های خود هماهنگی با بافت و پلاک های مجاور را مد نظر قرار دهند.
دبیر کمیته های نمای شهرداری و عضو شورای سیما و منظر استان  قم گفت: در گذشته کنترل نمای ساختمان ها در مرحله طراحی و قبل از اجرا با حساسیت کمتری انجام میشد و شاهد نماهای نامناسبی بودیم که با جایگاه و هویت شهر قم همخوانی نداشت؛ لذا اهداف و ضوابط سیما و منظر شهری قم در سال ۹۳ در کمیسیون ماده پنج استان قم تصویب شد.

یامولا گفت: پس از آن دستورالعمل کمیته های نمای در مناطق هشتگانه و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم با هدف حفظ و تقویت هویت معماری و شهرسازی قم و همخوانی نماها با جایگاه شهر قم تهیه و ابلاغ شد.
وی ادامه داد: این کمیته‌ها ملزم شده اند در هشت منطقه شهرداری قم بر طراحی معماری نمای ساختمان ها با رعایت اصول طراحی شهری نظارت داشته باشند تا ضوابط طرح تفصیلی، دستورالعمل ها و  مباحث مقررات ملی ساختمان و مصوبات و الزامات کمیسیون ماده پنج استان در عمل اجرا شود. 

دبیر کمیته‌های نما و منظر شهری قم با اشاره به در دستور کار بودن تدوین آیین نامه طراحی نماها با شرایط بومی در قم اظهارکرد: جای بسی نگرانی  است که بسیاری از معماران و مهندسان دفترچه دستورالعمل و ضوابط طراحی نما را مطالعه نکرده و از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

وی گفت:‌ تمام ضوابط عام و خاص طراحی نما مانند: نوع مصالح جزئیات ، فرم پنجره‌ها در دستورالعمل آمده، اما زمانی که با طرح نماهای مطرح شده در کمیته نمای شهرداری مخالفت می‌شود؛ اکثریت طراحان و مالکین از وجود آن اظهار بی اطلاعی میکنند. 

یامولا با اشاره به اینکه رعایت تعادل و تقارن در مسئله طراحی نمای ساختمان بسیار مهم است خاطرنشان کرد: در دستورالعمل و ضوابط فوق الذکر مقرر شده است تا برای نماهای غیرمتعارف در شهر قم پایان کار صادر نشود.
 


منبع مطلب: شهرنیوز
https://www.qom.ir/MlPvV